האם אפשר להגיד קדיש באזכרה ללא מניין? ובכלל האם צריך מניין באזכרה? במאמר זה ננסה לענות לכם על השאלות. לפני כן, נציין כי אנחנו נותנים שירותי אמירת קדיש בתשלום למי שלא מתאפשר לו לקבץ מניין לאזכרה או בכלל בכל השנה הראשונה שבה יש חיוב לומר קדיש על הנפטר. תפילת קדיש היא תפילה הנאמרת על אדם שנפטר. במאמר הנוכחי נראה כי חשוב להקפיד על אמירת הקדיש במניין דווקא (בנוכחות 10 גברים יהודים ומעלה).
לפי ההלכה הקדיש כאמור, צריך להיאמר במניין. משום שכנוכחים עשרה אנשים השכינה שורה. המקור לכך הוא בגמרא במסכת ברכות שלמדה מהפסוק “ונקדשתי בתוך בני ישראל” שצריך מניין באמירת הקדיש. הלימוד הוא מהמילה ‘בתוך’ – שהשכינה שורה בתוך עשרה אנשים.
האם צריך מניין באזכרה
במסכת אבות כתוב: עשרה מישראל שעוסקים בתורה או בתפילה שכינה שרויה ביניהם. למדים זאת מהפסוק הנאמר בתהילים (פרק פב פסוק א) “אלוקים ניצב בעדת קל” וחז”ל אמרו שעדה היא לפחות עשרה אנשים. המשנה הזאת מובאת אגב, גם במסכת ברכות (דף ו ע”ב). הרכבו של המניין צריך להיות עשרה גברים בני ברית, כלומר יהודים ורק אז ניתן לומר את הקדיש.
גברים יהודים הכוונה שיהיו מעל גיל 13. ילד מתחת לגיל 13 וכן אדם שאינו שפוי בדעתו (‘שוטה’ בלשון חז”ל) אינו יכול להצטרף למניין. אם כך, ללא מניין לא מתאפשר לומר קדיש. ועל אף שאין שם אמירת שם השם ובסך הכול מדובר בתפילה בארמית. בכל זאת יש להקפיד לא לומר את הקדיש ללא מניין.
אזכרה ללא מניין
לפעמים נוצר מצב שבו משפחת הנפטר היא משפחה קטנה ויש להם קושי לאסוף מניין לאמירת קדיש. במקרה זה המשפחה תרצה לערוך אזכרה ללא מניין וחשוב לציין כי אמירת הקדיש היא טובה גדולה לנשמה. יש לציין עוד, כי אין חובה לערוך את האזכרה דווקא בבית העלמין, אפשר לערוך את האזכרה בבית המשפחה או במקום העבודה וכדו’, לאחר עלייה על הקבר. ולכן בכדי להימנע ממצב שאין מניין באזכרה מומלץ מאוד לקיים את האזכרה במקום שקל לאסוף מניין של גברים, כגון בבית כנסת פעיל שממילא נוכחים שם עשרה גברים ברוב שעות היום.
או לחילופין ישנה אפשרות לערוך את האזכרה בבית העלמין ליד קברו של הנפטר, שזה עדיף, ולדאוג מראש למניין של גברים יהודים שיבואו להשתתף באזכרה. מומלץ להביא לאזכרה כיבוד קל בדי לכבד את הבאים ולזכות אותם בברכות לעילוי נשמת המנוח. בכללי עדיף לא לערוך אזכרה ללא מניין.
מניין בבית העלמין
מתי עורכים אזכרה עם מניין בבית העלמין? לפי המנהג עולים ביום השנה בכל השנה לקבר ואומרים פרקי תהילים לעילוי נשמת המנוח. העלייה לקבר וקריאת פרקי התהלים גורמים לנחת רוח לנפטר בעולם הבא. ולכן גם אלו שקרוביהם קבורים מעבר לים משתוקקים מאוד לעלות לקבריהם לפחות ביום השנה לפטירתם.
אם אתם מתקשים לפקוד את קבר יקיריכם ביום השנה, או שמסיבה מסוימת אתם מתקשים לעשות זאת אנו יכולים לסייע בידכם לעשות זאת או לעלות במקומכם בתשלום. הכסף הולך כמובן לתלמידי חכמים היושבים והוגים בתורה ולמשפחות נזקקות. פעילות האתר היא בהתנדבות. נדאג לכם למניין בבית העלמין, שיאמרו פרקי תהילים, יאמרו קדיש, יאמרו אשכבה וידליקו נר.
מניין לאזכרה
לאחר שהבהרנו אם צריך מניין לאזכרה נבהיר איזה תפילות נאמרות לעילוי נשמת המנוח באזכרה? ובכלל איך זה מתנהל? את טקס האזכרה אתם יכולים לנהל בעצמכם או לשכור תלמידי חכמים ויודעי ספר שינהלו לכם את טקס האזכרה. כשעולים לקבר אומרים פרקי תהילים שהאות הראשונה שבהם מתחילה באותיות שמו של הנפטר וכן תהילים לפי אותיות נ’ ש’ מ’ ה’. אם לא ביקרתם בבית העלמין מעל 30 יום יש תפילה מיוחדת שעליכם לומר (את התפילה תוכלו למצוא בין היתר גם כאן באתר).
וכשמגיעים לקבר מניחים את יד שמאל על הקבר ואומרים: “ונחך ה’ תמיד והשביע בצחצחות נפשך ועצמותיך יחליץ והיית כגן רוה וכמוצא מים אשר לא יכזבו מימיו. ובנו ממך חרבות עולם מוסדי דור ודור תקומם וקרא לך גודר פרץ משובב נתיבות לשבת. תשכב בשלום ותישן בשלום עד בוא מנחם משמיע שלום”. נסכם בקצרה ונאמר לגבי השאלה האם צריך מניין באזכרה. התשובה היא שכדי לומר את פרקי התהלים על הקבר, אין צורך במניין, אבל בשביל לומר את הקדיש הנהוג לומר לעילוי נשמת המנוח, יש צורך במניין.
אם אתם לא יכולים להגיד קדיש ולארגן מניין לאזכרה או בכל יום 3 פעמים ביום פנו אלינו ותזכו אגב כך גם להחזקת אברך ולגרום לעילוי נשמת המנוח, ניתן לתרום לכך מכספי מעשר.